موج عظیم اخراجها، تعطیلی استودیوها و ادغام شرکتها که در سال گذشته به صنعت بازیهای ویدیویی ضربه بزرگی زد، در سال جاری نیز به هیچ وجه پایان نیافته است اما به نظر میرسد که با ورود به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، حداقل سرعت اعلام اینگونه اخبار کاهش یافته است و در نهایت نشانههایی اولیه از بهبودی دیده میشود و با تشکیل استودیوهای جدید و گسترش برخی از آنها، شاخههای سبز رنگی در میان آوار در حال رشد هستند.
مقیاس رکود این بار بیسابقه بود و این به طور کامل به این خاطر نبود که صنعت بازی نیز به طور کلی بسیار بزرگتر از قبل است، بلکه خود رکود داستانی آشنا بود. شرکتها در یک محیط اقتصادی که در آن سرمایه به راحتی بدست میآمد، بیش از حد گسترش یافتند و روی روندهایی که جذابیت یا طول عمر مورد انتظارشان را نداشتند، شرطبندی بدی کردند. تغییر در فضای اقتصادی پس از آن ریسک نوآوری را کاهش داد و شرکتهایی که سالها به شدت به دنبال رشد بودند، ناگهان خود را به کاهش هزینهها معطوف کردند. این چرخه در طول تاریخ صنعت در فواصل زمانی مختلف و در مقیاسهای مختلف تکرار شده است. هنوز خیلی زود است که بگوییم که به آخر چرخه فعلی رسیدهایم اما در مقطعی نسبتا زود، صنعت بازی روند بازسازی ظرفیتی را که به تازگی از دست داده است، آغاز خواهد کرد. به عبارت دیگر، استخدام بیش از تعدیل نیرو خواهد بود و افتتاح استودیو نسبت به تعطیلی استودیو عادیتر خواهد شد.
بنابراین سوال مهمی که پیش میآید، این نیست که آیا مشاغلی که از بین رفتهاند باز خواهند گشت یا خیر، بلکه این است که کجا و به چه شکلی باز خواهند گشت. بدون شک ظرفیتی که صنعت بازسازی خواهد کرد، تمرکز و شکل متفاوتی با ظرفیتی که طی یک سال و نیم گذشته کاهش داده است، خواهد داشت. مهمتر از همه، ممکن است که هزینههای کمتری نیز به همراه داشته باشد.
پس باید مراقب انتشار خبرهای تاسیس و گسترش استودیوهای جدید باشید که البته این روند به تازگی آغاز شده است. اخیرا آمازون (Amazon) اعلام کرده که استودیو جدیدی را در بخارست افتتاح میکند. استودیوی لاریان (Larian) نیز که از موفقیت خارقالعاده بالدورز گیت ۳ لذت میبرد، در ورشو شعبه جدیدی افتتاح میکند. وجود فراوان استعدادهای توسعه بازی در اروپای شرقی غیرقابل تردید است و با اینکه دورانی که شرکتهای بازی در آن منطقه تقریبا به طور انحصاری به عنوان مکانهایی برای برون سپاری پروژههایی توسط استودیوهای بزرگ در آمریکای شمالی یا اروپای غربی به آنها کار میکردند گذشته اما این نیز غیرقابل انکار است که هزینه ایجاد یک استودیو در آن مناطق بسیار ارزانتر از مناطقی مانند ساحل غربی آمریکا یا جنوب انگلستان است.
همانطور که صنعت شروع به بازسازی ظرفیت از دست رفته خود میکند، اجتناب از مسائل مربوط به هزینه دشوار خواهد بود. همزمان با اخراج و تعطیلی دسته جمعی کسب و کار بسیاری از افراد، تورم در مناطق پر هزینه زندگی در بالاترین سطح خود قرار گرفته و حقوقها در آن مناطق به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. از سوی دیگر توسعه بازی فوقالعاده کار فشردهای شده است و به افراد زیادی با طیف گستردهای از مهارتهای فنی و خلاقیت بالا نیاز دارد. هزینه نیروی کار یکی از تعیینکنندهترین جنبههای هزینه کلی ایجاد یک بازی است. اگر بتوانید یک استودیو را در جایی مانند اروپای شرقی یا آسیای جنوب شرقی به جای لس آنجلس یا لندن تاسیس کنید، میتوانید هزینههای توسعه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. حداقل از نظر تئوری این گفته منطقی است.
البته موضوع تفاوت قابل توجه هزینه همیشه وجود داشته است و ناشران برای چندین دهه در حال آزمایش ایجاد استودیوهایی در مناطق ارزانتر بودهاند اما در شرایط فعلی، محاسبات کاملا به این سمت تغییر جهت داده است. این فقط به این دلیل نیست که هزینهها در مناطق گران قیمت افزایش یافته است، و به مراتب بیشتر از رشد دستمزد در مناطق ارزانتر است، بلکه به این دلیل است که نیروی کار ماهر با مهارتهای فنی و هنری مورد نیاز برای ساخت بازیها در بسیاری از مناطق ارزانتر به طور قابل توجهی بیشتر شده است. در بسیاری از مکانها، به ویژه در اروپای شرقی، اکنون پایگاهی از افراد ماهر با تجربه توسعه بازی قابل توجه وجود دارد که در گذشته چندان شاهد آن نبودیم. بنابراین نتیجهای که بسیاری از شرکتها به آن میرسند یکسان است. هنگامی که روند بازی به طور کامل به سمت بازسازی تغییر جهت دهد، آنها میتوانند با ایجاد ظرفیت جدید خود در مکانهای ارزانتر نسبت به مکانهایی که قبلا در آن کار میکردند، هزینهها را تا حد زیادی کنترل کنند.
هرچند این سوال که آیا آن ظرفیت جدید واقعا میتواند به سرعت و به طور مؤثر صنعت را از شرایط فعلی نجات دهد یا خیر، همچنان جای بحث زیادی دارد. مطمئنا کارکنان با تجربهتری نسبت به گذشته در این مناطق وجود دارد، اما هنوز یک فاصله زیاد میان آنها و مناطق پیشرفته از منظر بازیسازی وجود دارد و این مشکل زمانی بیشتر به چشم میآید که شما سعی میکنید کارایی منابع توسعه جدید خود را به حداکثر برسانید. مزیت کارکنان باتجربه این است که آنها قبلا مرتکب اشتباه شدهاند و اشتباهات دیگران را مشاهده میکنند و میدانند چگونه از این اشتباهات در آینده اجتناب کنند. به طور خلاصه تجربه بیشتری در مناطق گرانتر وجود دارد و استودیویی که فاقد آن تجربه است، احتمالا اشتباهات پرهزینه و وقت گیر زیادی را مرتکب میشود.
علاوه بر این، بسیاری از کارکنان موجود در مناطق کمهزینه، در حالی که بسیار ماهر هستند، مهارتهایی دارند که ممکن است روی کاغذ شبیه به کارکنان یک توسعهدهنده مناطق پرهزینه به نظر برسد، اما در عمل بسیار متفاوت هستند. به عنوان مثال، استعدادهای جدیدی در هند وجود دارتد، اما تقریبا به طور انحصاری روی توسعه بازیهای تلفن همراه متمرکز شدهاند که برای ساخت آثار پیچیدهتر برای کنسولها و رایانهی شخصی، با چالشهایی مواجه خواهند بود. آنچه در گذشته اتفاق افتاده این است که شرکتها استودیوهایی را در مناطق ارزانتر با استفاده از کارکنان کم تجربه ایجاد میکنند، در حالی که کارکنان باتجربه در مناطق گرانتر بودجه بدست آورده و استودیوهای مستقل خود را تأسیس میکنند. در نهایت، بسیاری از استودیوها در مناطق ارزانتر به سادگی به عنوان استودیوهایی برای برونسپاری پروژهها توسط توسعهدهندگان باتجربه عمل میکنند که توسط ناشران در اوج چرخه خریداری شدهاند. به طور کلی، این یک راه نسبتاً بیهوده برای رسیدن به یک نتیجه واقعا تاثیرگذار بوده است اما به نظر میرسد که همه چیز میتواند این بار متفاوت باشد، زیرا مناطقی مانند اروپای شرقی و آسیای جنوبی و جنوب شرقی اکنون دارای استعدادهایی با تجربیات بیشتری هستند.
همچنین افزایش استانداردهای زندگی در بسیاری از این مکانها، همراه با این جریان که بسیاری از مردم در مناطق گرانقیمت غرب احساس میکنند که از استانداردهای زندگی مناسبی برخوردار نیستند، میتواند برای مهاجرت توسعهدهندگان با تجربه از کشورهای غربی جذاب باشد. این چیزی است که در گذشته بسیار نادر بوده است، به طوری که توسعهدهندگان باتجربه عموما تنها زمانی به چنین استودیوهایی نقل مکان میکنند که نقشهای مدیریتی را بر عهده بگیرند، اما عوامل اقتصادی شرایط را تغییر داده است. حداقل میتوان گفت که در کوتاه مدت تا میان مدت، برنامه مشخص است. صنعت بازی در یکی دو سال آینده دوباره شروع به افزایش جدی ظرفیت خود خواهد کرد، اما بخش بزرگی از این ظرفیت در مکانهای ارزانتری نسبت به قبل قرار خواهد گرفت. چیزی که این بار کمتر مشخص محسوب میشود این است که سرنوشت آن استودیوهای جدید در مناطق ارزانتر چه خواهد بود. هرچند بیش از هر برههای در گذشته، دلیلی برای این باور وجود دارد که آنها میتوانند پیشرفت کنند و حتی شروع به جذب استعدادهای با تجربه از مناطق دیگر کنند. اما برای کسانی که تحت تأثیر اخراجهای صنعت قرار گرفتهاند، این فقط یک مسئله پیچیده دیگر را ایجاد میکند که باید با آن دست و پنجه نرم کنند. همانطور که استخدام کارکنان به طور جدی شروع به افزایش میکند، بسیاری از افراد ممکن است مجبور شوند با سؤالات سختی در مورد تمایل خود برای نقل مکان به مناطق کم هزینه برای ادامه شغل خود مواجه شوند.
منبع: GamesIndustry